Mandag d. 14. maj 2018 kl. 15:00 til 17:00

Dagsorden:

1. Valg af dirrigent

2. Valg af referent

3. Præsentation af forslag til struktur for Videnskabeligt Selskab for Jordemødre v/ Bjørg Simonsen og Mie de Wolff

4. Indkomne forslag

5. Diskussion af punkter i stillede forslag til oprettelsen af Videnskabeligt Selskab for Jordemødre

6. Afstemning om vedtagelse af forslaget om stiftelsen af Videnskabeligt Selskab for Jordemødre

7. Fastsættelse af dato for første ordinære generalforsamling

Målgruppe:
Alle autoriserede jordemødre

Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde

Ændringsforslag skal fremsendes senest 14 dage før den stiftende generalforsamling til
mie.dewolff@gmail.com eller bjoerg.simonsen@comxnet.dk

Forslag til struktur for selskabet

Formål:

Selskabet har til formål at fremme det jordemoderfaglige vidensgrundlag og vidensdeling vedrørende kvinders, spædbørns og familiers sundhed i forbindelse med graviditet, fødsel, barsel og seksuel og reproduktiv sundhed. Dette formål søges nået ved at fremme og formidle viden om den jordemoderfaglige vidensudvikling, herunder jordemødres videnskabelige forskning og arbejdet med jordemoderfaglige retningslinjer, samt gennem afholdelse af videnskabelige seminarer og ved at indgå i sparring med andre videnskabelige selskaber.

Årshjul
Selskabet funderes på en fast kadence af møder, med mulighed for oprettelse af ekstraordinære møder og/eller ekstra seminarer.
Vi foreslår, at Selskabet starter ud med at have to årlige møder, hvoraf det er den årlige generalforsamling, hvor betyrelsen vælges (2-årig). og hvor der tages beslutninger om centrale emner for selskabets arbejde (f.eks. udarbejdelse af guideline e.l.)
Det andet årlige møde kan være af faglig/videnskabelig karakter i form af seminar med oplægsholdere fra ind-og udland og workshops omhandlende aktuelle problemstillinger.

Struktur

Selskabet er for autoriserede jordemødre, der er medlemmer af Jordemoderforeningen. Dispensation for personer fra andre faggrupper er mulig ved godkendelse af Selskabets bestyrelse og ved betaling af et højere kontingent.

Det Videnskabelige Selskab for Jordemødre ligger som en selvstændigt Selskab under Jordemoderforeningen.

Jordemoderforeningen yder hjælp til  Selskabet i form af eksempelvis udlån af lokaler, administration vedrørende kontingentopkrævning m.m., webside, kommunikation og rådgivning generelt.

Formandskab: Formand og næstformand vælges for en 2-årig periode. Der stilles forslag om at næstformanden efter den 2-årige periode indsættes som formand for Selskabet. Man kan ikke genvælges til disse poster

Formand (tilstræbes at have ph.d. niveau)

Næstformand (tilstræbes ph.d. niveau, når denne indsættes som formand))

Bestyrelsen: Består af 5-7 personer (det tilstræbes, at der er medlemmer med ph.d.-niveau eller tilsvarende kvalifikationer i bstyrelsen. Det tilstræbes en uddannelsesmæssig bredde og diversitet i bestyrelsen, favnende både ledere, basisjordemødre, undervisere med videre). En jordemoder fra Jordemoderforeningen indgår i bstyrelsen.

Arbejdsgrupper: Bestyrelsen nedsætter arbejdsgrupper efter behov. En arbejdsgruppe tilstræbes som minimum at indbefatte 2 personer på ph.d.-niveau, 2 på kandidatniveau og 2 basisjordemødre. Der tilstræbes så megen mulig virtuel kontakt og ikke fysisk fremmøde, for at imødekomme geografisk bredde. Jordemoderforeningen kan stille med en videnskabelig medarbejder til deltagelse i nedsatte arbejdsgrupper under selskabet.

Årsmødeplanlægningsgruppe: tilstræbes at indbefatte mindst 2 personer fra bestyrelsen, samt et antal interesserede medlemmer af selskabet. Det kan tilstræbes, at planlægningsgruppen sidder for minimum to år ad gangen for at undgå erfaringstab.

Andre arbejdsgrupper kan nedsættes ad hoc, for kortere eller længere perioder. Det tilstræbes dog, at arbejdsgruppen arbejder indenfor en fastsat tidsramme.

Kontingent
For medlemmer af Jordemoderforeningen omkring 500 kr. årligt. For ikke medlemmer, som ønsker medlemskab, må kontingentet ligge højere, således at det tilsvarer den økonomi som Jordemoderforeningen bidrager til sleskabet med i form af administration, mødeafholdelse, webside og diverse. Et realistisk bud vil ligge på mellem 2000 og 3000 kr. årligt