Årsmøde & Generalforsamling i Dansk Jordemoderfagligt Selskab

Online Online

Årsmøde & Generalforsamling i Dansk Jordemoderfagligt Selskab

Tid: torsdag d. 6. maj 2021 kl. 12-17
Sted: virtuelt på zoom, link tilsendes efter tilmelding
Pris: GRATIS

Program:

• 12.00 Velkommen
  • 12.10 Politiseringen af svangreomsorgen
    Nicole Thaulagant, lektor på RUC, ph.d., cand.scient.soc., har forsket i forskellige sundhedspolitiske tiltag, rationaler bag disse, implementeringen i praksis samt de subjektive oplevelser af sundhedspolitikken. Hun har kritisk belyst den politiske ambition om ”den normale fødsel” og hvilken udvikling jordemoderens profession synes at gennemgå på trods af denne politiske ambition. Interessen for hvordan svangreomsorgen er blevet politiseret de sidste årtier har ført til et studie af fødselspolitikkens udvikling i henholdsvis Frankrig og Danmark; to forskellige fødselskulturer hvor jordemoderprofessionen historisk har haft forskellige funktioner. Nicole har undersøgt politiske idealer omkring den humaniserede fødsel på trods af en forsat eller endda stigende medikalisering af fødsler. Hendes aktuelle forskning undersøger de franske jordmødres kamp for professionel anerkendelse, da denne case måske kan ”lære” os noget om de udfordringer den danske fødselskultur synes at gennemgå i lyset af den nuværende politiske ambition om en reorganisering af fødesteder.
  • 13.20 Medikalisering af fødselshjælpen
    Eva Rydahl, jordemoder og ph.d., fortæller om sin seneste forskning om medikalisering af fødsler i Danmark. Kom og stil spørgsmål og vær med til en garanteret spændende jordemoderfaglig diskussion af resultaterne.
  • 14.30 Nyt fra arbejdsgrupperne
    Præsentation fra DJS’s arbejdsgrupper omkring evidens og sundhedsfremme.
  • 15.00 ReCeiVe – Rebozo som forbehandling til vendigsforsøg ved UK
    Verdenspremiere! Monica Ladekarl, Laura Sparholt og Mie de Wolff, jordemødre, fortæller om resultaterne fra Recieve-study omkring rebozo som forbehandling til vendingsforsøg.
  • 16.00 - 17.00 Generalforsamling
    Med årsberetning og valg til bestyrelsen. Endelig dagsorden på hjemmesiden 7 dage før generalforsamlingen http://www.jordemoderforeningen.dk/dansk-jordemoderfagligt-selskab/