Jordemoderen i konsultationen - tips og tricks til at styrke konsultationsarbejdet

Mandag d. 4. november 2019 kl. 09:00 til 17:00

Torsdag d. 31. oktober 2019 kl. 13:00

DGI Huset Aarhus, Værkmestergade 17, 8000 Aarhus C DGI Huset Aarhus
Værkmestergade 17
8000 Aarhus C

Graviditeten er en enestående periode til at understøtte graviditeten, fødslen, barslen og familiedannelsen som en normal livsproces, styrke det sundhedsfremmende arbejde og forebygge sygdom - her og nu, og i et livstidsperspektiv.

Jordemoderforeningens sætter derfor fokus på jordemoderkonsultationen på årets medlemsmøde.

(Ændringer kan forekomme)

Indskrivning, let morgenmad, besøg hos udstillere

Velkomst
v/ Lis Munk, formand for Jordemoderforeningen

10.10-10.20
Åbningstale
v/ Anders Kühnau, regionsrådsformand, formand for Løn- og Praksisudvalget

10.20 – 11.50
Det dobbelte KRAM - hvordan sikrer vi sundhedsfremme og forebyggelse i konsultationsarbejdet?
Modellen Det Dobbelte KRAM supplerer de velkendte KRAM-faktorer, Kost – Rygning – Alkohol – Motion med et mentalt sundheds-KRAM, Kompetencer – Relationer – Accept – Mestring, der handler om evnen til at tackle modstand og belastninger i livet.
v/ Peter Thybo, sundhedsinnovator

11.50 – 12.15
Overrækkelse af året bachelorpris og kandidatspecialepris

12.15 – 13.15
Frokost og besøg hos udstillere
Samt postersession med posters fra prismodtagerne

13.15 – 13.45
Den elektroniske vandrejournal; proces og visioner
v/ Nanna Skovgaard, kontorchef, Enhed for data, infrastruktur og cybersikkerhed, Sundheds- og Ældreministeriet

13.55 – 14.40
Styrk din konsultation

Parallelsessioner

’Mindfetalness – a tool to strengthen attachment between mother and fetus’
v/Anna Akselsson, jordemoder, ph.d.-sturderende, Karolinska Institutes, Sweden (parallelsession bliver på engelsk)

Jordemoderen som katalysator for det normale i den komplekse graviditet
v Mie de Wolff, jordemoder, ph.d.-sturderende, Rigshospitalet, Mette kabell Hansen, jordemoder, stud.scient.san., Rigshospitalet

Værktøjer til den sexologiske samtale i graviditeten
v/ Majken Weirsøe Mogensen, jordemoder, Master i Sexologi, OUH

Hvordan styrker man jordemoderens trivsel og motivation i konsultationsarbejdet? – praksis og erfaringer fra Aabenraa
v/ Mette Rasmussen, forløbs - og koordinerende jordemoder i primærsektoren, Sygehus Sønderjylland

Den digitale forløbsguide – et redskab til at kvalificere og personliggøre konsultationen, udviklet i Aarhus Jordemoderpraksis
Tanker og strategier i forbindelse med implementeringen af forløbsguide og kommunikationen herom
v/ Mette Idskou og Sofie Bach Gyrup Nielsen, jordemødre fra Skejby

14.40 – 15.10
Kaffepause og tid til besøg hos udstillerne

15.10 – 16.00
Værdibaseret sundhed – sådan sætter du brugeren i centrum
Vi ved reelt ikke, hvad de gravide og deres partnere ønsker i konsultationen – hvordan finder vi ud af det? Og hvad bruger vi denne viden til?
v/ Tanja Schjødt Jørgensen, MSc., PhD, Seniorforsker, Parkerinstituttet

16.00 – 16.50
Etniske minoritetsgruppers møde med jordemoderen i svangrekonsultationerne – hvordan kan vi styrke mødet?
v Morten Sodemann, professor, Invandrermedicinsk Klinik, OUH

16.50 – 17.00